POGODA KOMÓRKA SZUKAJ FORUM KONTAKT PLAN
Turystyka...
...Charakterystyka
...Zabytki
...PTTK
...Muzea
...Hotele
...Gastronomia
...Infrastruktura rowerowa
...Szlaki turystyczne
Historia...
...Z dziejów miasta
...Kalendarium
...Epizody historyczne
...1945 - 1975
...Było, minęło...
...Biografie mieszkańców
...Izba Historii w Szprotawie
Miasto...
...Władze miejskie
...Położenie
...Ludność
...Miasta Partnerskie
...Symbole Miasta
...Geneza Nazwy
Przyroda...
...Informacje ogólne
...Okazy drzew
...Park Słowiański
...Buczyna Szprotawska
...Dąb Chrobry
...Bory Dolnośląskie
...Stawy Bobrowickie
...Ostoja przyrody
Opis obiektów

Osiedle mieszkaniowe


Osiedle mieszkaniowe jest położone w południowo - zachodniej części obiektu. Składa się z 5 bloków typu Leningrad, 5 bloków mieszkalnych budowanych przez polskie przedsiębiorstwo, baraków mieszkalnych (w kilku z nich funkcjonuje drobna działalność gospodarcza m.in. sklepy, zakład cukierniczy itd, w jednym z baraków funkcjonuje policyjny punkt przyjęć), szkoły, kościoła parafialnego (w budynku po dawnym kinie) oraz innych budynków. Osiedle posiada brukowane chodniki, część bloków ocieplono dzięki czemu nabrały ciekawego wyglądu. W szkole funkcjonuje szkoła podstawowa oraz gimnazjum.



Bloki mieszkalne po ociepleniu nabrały ciekawych kolorów

Więcej zdjęć z osiedla znajduje się w Galerii


Pas startowy i kompleks budynków przylotniskowych


Kompleks lotniskowy to przede wszystkim 2 pasy startowe. Większy był przystosowany dla samolotów o większych gabarytach (np. ciężkich kolosów transportowych itd), i mniejszego. Ponadto dróg do kołowania dla samolotów, dużej liczby krytych ziemią schronohangarów, hal remontowych dla samolotów, 2 wież kontroli lotów (przy mniejszej znajdował się schemat lotniska), dawniej także stacji radarowej położonej po wschodniej części pasów startowych. Pasy w znacznej części rozebrano z górnej warstwy płyt, ale przejezdna jest w zasadzie całość. Duży pas w większej części pozostał nienaruszony. Wiele hangarów do dziś świeci pustkami i można do nich wchodzić. W środku nierzadko panuje straszny bałagan. W niektórych na ścianach bocznych zachowały się napisy instrukcyjne. Polecam szczególnie przejechane się po pasach rowerem co daje lepszą możliwość rozejrzenia się po okolicy. Przy hangarach należy uważać na dziury pozostałe po wykopanych kablach. Oprócz tych obiektów w skład lotniska wchodziły budynki sztabowe, w których obecnie mieści się OHP. Zostały one wybudowane przez Niemców. Przez cały okres funkcjonowania lotniska mieściło się tam dowództwo obiektu. Po 1992 przejęło je OHP, po kapitalnym remoncie nabrały ciekawego wyglądu. W lesie niedaleko obiektu paliwowego rezydował komendant lotniska. Willa przez długi czas była w stanie niemal nienaruszonym, obecnie jest jednak całkowicie zdewastowana. W rogach lotniska znajdowały się ponadto obiekty obrony p lotniczej. Jeden z takich schronów leżący przy drodze do Szprotawy został niedawno zasypany.



Pas startowy widok na wschód

Więcej zdjęć w Galerii


Skład paliw


Obiekt paliwowy jest położony w południowo - wschodniej części lotniska. Obecnie mocno zdewastowany kiedyś składał się z licznych zbiorników i innych budynków pomocniczych. Do dzisiaj zachowały się pozostałości 5 dużych zbiorników na paliwo. Były to okrągłe betonowe otoczki, w których wnętrzu znajdowały się właściwe zbiorniki (dzisiaj po wewnętrznych zbiornikach nie zachowały się żadne ślady). Boki betonowych otoczek były obsypane ziemią, góra była prawdopodobnie także maskowana, utrudniając dostrzeżenie z powietrza. W każdym z nich znajdował się inny rodzaj paliwa. W betonowych otoczkach znajdują się zejścia umożliwiające wejście do środka, służyły one zapewne przede wszystkim kontrolowaniu szczelności wewnętrznych zbiorników. Pomiędzy nimi znajdowały się zachowane do dzisiaj dystrybutory paliwa z podjazdami dla samochodów. Z dystrybutorami sąsiaduje zdewastowany budynek dawnej przepompowni paliwa. Ponieważ szprotawskie lotnisko było oddalone od najbliższej linii kolejowej, zaistniała konieczność doprowadzania paliwa za pomocą rurociągu. W Szprotawie, w pobliżu torów kolejowych (ul. Kożuchowska) zlokalizowano przepompownię paliw połączoną bocznicą kolejową ze stacją. W przepompowni spuszczano paliwo z wagonów i rurociągiem dostarczano je do obiektu na lotnisku. Ponieważ odległość między przepompownią a składem paliwa była dość spora (wynosiła ona około 4 kilometrów) zaistniała konieczność budowy obiektów przepompowujących. Takowy znajdował się właśnie na lotnisku. Oprócz wspomnianych zbiorników i przepompowni na terenie obiektu znajdowały się jeszcze podziemne zbiorniki paliwowe usytuowane w północnej i wschodniej części obiektu. Obecnie pozostały po nich tylko wykopy ziemne. Na terenie składu paliw znajdowały się także budynki wartownicze i mieszkalne dla żołnierzy, garaże na pojazdy oraz magazyn sprzętu przeciw pożarowego. Skład paliw był wydzielony z lotniska, aby dojechać do niego trzeba było nie tylko wjechać na samo lotnisko, ale jeszcze dodatkowo przyjechać przez bramę prowadzącą bezpośrednio do obiektu.
Poniżej zdjęcie z obiektu:



Betonowa otoczka to pozostałość po zbiornikach na paliwo

Więcej zdjęć w Galerii


Skład rakiet


Część lotniska, stanowiąca osobny obiekt przegrodzony dodatkowymi kolczastymi płotami. Jest on położony w lesie na południe od pasa startowego. Prowadziły do niego 2 drogi dojazdowe. 1 to prowadząca przez las droga boczna, którą można dojechać także do obiektu specjalnego. 2 wariant to dojazd drogą od pasa startowego. Obiekt rakietowy został wybudowany na potrzeby wojsk radzieckich. Niemieckie lotnisko nie sięgało tak daleko. W jego skład wchodziły budynki wartownicze, mieszkalne, garaże na pojazdy, kanały naprawcze, kryte ziemią magazyny bomb i rakiet oraz budynki innego przeznaczenia. Opis. Droga przechodząca przez obiekt rozwidla się. Skręcając w prawo wjeżdża się do miejsca gdzie znajdowały się budynki mieszkalne dla żołnierzy pilnujących obiektu. Ponadto znajdują się tam pozostałości po kanałach naprawczych dla pojazdów, garaże oraz kryty ziemią schron nieznanego przeznaczenia.



Budynek wartowniczy koło wjazdu na teren składu rakiet


Kiedy na rozwidleniu jedziemy prosto mijamy bramę wjazdową na tą część obiektu, gdzie znajdowały się magazyny bomb i rakiet. Droga kolejny raz się rozwidla, tworząc kwadrat, przy jego bokach zlokalizowano 5 dwuwjazdowych magazynów krytych ziemią, porośniętych drzewami oraz pokrytych maskującymi kolorami. Dwa z magazynów posiadały większe wrota wjazdowe. W środku znajdowały się urządzenia wentylacyjne oraz szyny umieszczone na podłodze. Te zapewne służyły do łatwiejszego wyciągania bomb i rakiet składowanych w obiekcie. Oprócz tych magazynów w tej części obiektu znajdowały się także inne budynki. W jednym z nich przechowywano koparki, wózki do wyciągania rakiet z magazynów oraz inny sprzęt. Na terenie znajdował się także budynek magazynu przeciw pożarowego w charakterystycznym czerwonym kolorze. Ponadto garaż na pojazdy transportowe, budynki dla wartowników itd. Ta część obiektu była przegrodzona w środku licznymi wałami maskującymi. Całość składu była pilnie strzeżona przez wartowników z psami. Dostrzeżenie z powietrza było utrudnione przez to, iż cały obiekt znajdował się w lesie.



Budynek mieszkalny dla żołnierzy


Obecnie obiekt nie jest zagospodarowany, ulega coraz większej dewastacji. Część budynków zniknęła z powierzchni ziemi. Pozostałe zapewne w niedługim czasie podzielą ich los. Przyczyn takiego stanu rzeczy należy szukać przede wszystkim w małej atrakcyjności miejsca. Położone głęboko w lesie z dala od obiektów zamieszkanych, ponadto typowo militarny charakter powodujący konieczność przystosowywania do potrzeb cywilnych lub produkcyjnych, co wpływało zniechęcająco na potencjalnych zainteresowanych.



Magazyn rakiet

Więcej zdjęć w Galerii


Schron dowodzenia


Schron dowodzenia znajduje się na terenie ostoi przyrody "Bunkrowe wzgórza". W skład obiektu wchodził schron dowodzenia, schronohangar na samolot oraz wały osłaniające i zabezpieczające z punktami wartowniczymi. Przeznaczeniem obiektu było przejęcie dowodzenia lotniskiem w razie ataku. Tam także ewakuowano dowództwo lotniska. Na górze znajdowały się anteny i maszty nadawcze zapewniające łączność i umożliwiające dowodzenie. Sam schron składa się z dwóch 1 piętrowych części połączonych korytarzem. W środku znajdowały się liczne pomieszczenia, w tym także szkoleniowe. Całość przysypana ziemią i porośnięta drzewami. W związku z wydobyciem dużej ilości ziemi pod maskowanie, w okolicy schronu znajduje się dużo oczek wodnych będących obecnie ostoją ptactwa wodnego. Dlatego teren obiektu stanowi obecnie ostoję przyrody. W samym schronie zimą można spotkać nietoperze. Aby zwiedzić wnętrze schronu należy mieć ze sobą latarkę i uważać na gruz w środku.


Poniżej zdjęcia obiektu:


Wejście do schronu



Korytarz w środku



Korytarz pomiędzy częściami schronu
Interaktywne...
...Szprotawska Baza Firm
...Ogłoszenia
Społeczności...
Wersje historyczne nie obsługują wtyczek społecznościowych
Lotnisko...
...Informacje ogólne
...Historia lotniska
...Opis obiektów
...Plan lotniska
...Turystyka
...Budowa drogi na lotnisko 2003 rok
...Obiekt specjalny - informacje
...Obiekt specjalny budynki
...Obiekt specjalny plan
...Samoloty
...Samoloty na lotnisku 3 czerwca 2004
...Pomniki samoloty na terenie baz lotniczych ZSRR w NRD
...Lotnisko w 2015 roku
...Obiekt paliwowy Szprotawa
...Lotnisko w 2017 roku
Informator...
...Apteki
...Banki
...Motoryzacja
...Szkoły i edukacja
...Urzędy i instytucje
...Zdrowie i medycyna
Sport...
...IV Liga Lubuska
...Szprotawska Halówka
...Liga Juniorów
...Liga Trampkarzy
...Koszykówka
...Siatkówka
...Tenis stołowy
MKS Sprotavia...
...O klubie
...Terminarz ligowy
...Historia
...Archiwum sezonów
Promujemy...
Praca...
...Ogłoszenia
...Oferty Urządu Pracy
Biblioteka...
...Prasa lokalna
...Książki o Szprotawie
Wokół miasta...
...Koleje
...Harcerstwo
...Komunikacja publiczna
Pogoda...
Wersje historyczne nie obsługują aktualnej wtyczki pogodowej